Hej Sydney & Hejdå Australien

nu är vi tillbaka i underbara men tyvärr ganska kalla sydney! om bara några timmar hoppar vi på planet hem. vi har spenderat våra sista dagar med att shoppa, äta gott & bara njuta av den sista tiden i detta fina land. kan knappt tro att det som hänt under dessa månader varit på riktigt, så bra har vi haft det. tio galna overkliga & underbara veckor. jag längtar redan tillbaka till nästa gång jag kommer hit, för det blir definitivt en nästa gång. nu: 30 timmars flygresa, jippi. vi ses i sverige! ciao.

Cairns!

Forlat for att vi ar samst pa att uppdatera!
Men vi har varit i Cairns nu 9 dagar och ska stanna har 9 dagar till dar 2 dagar kommer spenderas i "Cape trabulation" som ligger i regnskogen nagra timmar norr om Cairns. Detta ar som ni kanske forstar varat slutmal och efter detta flyger vi tillbaka till Sydney och stannar dar 2 natter och sedan bar det av hemmat mot Schweeden!
Vi bor pa party hostelet nr.1! Det finns en klubb som har oppet till 03 vardagar och 05 helger och vi hade oturen och fick ett rum som ligger ut mot klubben, sa man far antingen befinna sig pa dansgolvet hela natten eller forsoka somna till dunkande musik! Men i morgon ska vi byta rum till ett 6-baddsrum som ligger langt bort fran klubben och har balkong:) Men annars ar det faktiskt ett valdigt bra och roligt hostel, sjukt stort med over 400 rum, trevlig pool och solstolar samt gratis middag varje kvall! (dock far man bara en liten portion och dom har serverat chilli con carne varje dag sen vi kom hit) Men gratis ar gott! Kan ju valja pa massa annat gott fran resturangen for en billig peng ocksa:)
Vad vi har gjort denna veckan ar mest solat och legat vid poolen, shoppat rea i kopcentret, handlat forberett och planerat infor midsommar, vart ute och dansat typ varje natt, gatt promenader och tranat gratis boxningspass! Och sist men inte minst DYKT! Vi var ute i onsdags med en av dom battre batarna som tog oss enda ut till dom basta och minst turistfyllda korallreven. Vi fick en trevlig frukost nar vi kom ombord och sen akte vi ut till forsta stoppet dar jag och Annie snorklade, och det var heelt fantastiskt fint! vi sag en revhaj vilket ar valdigt ovanligt att man ser sa vi var glada:) Sen var det dags for lunch, och dom hade dukat upp varsta buffen med bla. farska rakor,sushi och exotisk frukt SAMT olika eftratter. MUMS! Efter det var vi vid andra stoppet och dar snorklade vi igen och sag en jatte skoldpadda, jippi! Sen var det dags for sista stoppet och min och Annies tur att dyka!! Det var fyra stycken som dok ihop, och under hela dyket var vi tvungna att halla i varandra och folja dykledaren. Vi var 12m under ytan och jag fick lite panik da jag har rethosta och var radd att fa hostattacker vilket inte funkar sa bra nar man har en stor grej i munne och andas genom en slang! Men jag forsokte andas lugnt och slappna av sa fick inget storre hostanfall som tur var.. Men jag fick aven vatten in i cyklopet och jag vagade inte gora den dar grejen vi ovade pa innan sa man blaste ut vattnet, for sist jag ovade pa den kom det bara in mer! sa jag kampade mot att inte gripas av panik infor att snart kanske inte kunna se! Men som tur var vattenmangden i cyklopet i samma laga niva under hela dyket sa det gick braaa:) Dock har jag fortfarand tryck i oronen och huvudet.. kan bero lite pa att jag ar forkyld ocksa (igentligen far man inte dyka nar man ar forkyld) Vi dok iallefall i 30min och bortsett fran mina "problem" var det en jatte haftig kansla att dimma sa langt under vatten ytan och komma sa nara alla fiskar och rev! Efter dyket fick vi massa olika snack, sa man kunde ju inte klaga pa att man var hungrig nagon gang iallefall. Maste tillagga att asiaterna som ocksa var med pa baten gav oss manga goa skratt! Vem aker liksom pa en snorkel och dyk tur om man inte kan simma eller kan prata eller forsta engelska?
Det blaste sjukt mycket den dagen ocksa sa vi blev rekomenderade att kopa aksjuketabletter vilket vi gjorde, for baten svajade som aldrig forr. Man fick liksom sitta och halla i sig! Men jag och annie var sa trotta sa vi somnade istallet for att spy som alla asiater gjorde!
Midsommar var jatte lyckat! Jag och Caroline gjorde svenska pannkakor till oss (vi var 10pers) pa morgonen med glass,nutella,banan och sylt som tillbehor. Och sa hade vi svensk musik i bakgrunden! Vi forberett alla mat sa gott vi kunnat kvallen innan sa det var bara att ta med allt sen till parken dar vi skulle tillbringa dagen. Vi satt pa filtar under nagra palmer da det var steek hett, drack snapps och sjong visor, grillade och mumsade i oss fran varan "buffe" alla tyckte vi (jag,carro) hade gjort ett riktigt bra jobb med maten, speciellt de 101 kottbullarna som vi rullat:) Sen lekte vi lekar och dansade runt en palm som fick va varan midsommarstang. Vi var runt 15 pers men det tillkomm fler i slutet och nastan bara svenskar.
Det ar sa synd bara att det blir sa morkt fort har, man kan liksom inte sitta ute hela natten och aldrig bli trott som i sverige sa har ars! Sa runt kl:21 hade det vart morkt i nagra timmar och vi bestammde att ga ut till en klubb som firade den svenska hogtiden:) Ja det var varan midsommar det!
Hoppas alla ni dar hemma hade bra midsommar <3
Nu maste jag dra mig for tacos-kvall kallar!
Puss och kram ! Nanna

Nastan hela ganget! (peter saknas pa fotot, darav bara 14)

VI GJORDE DET!

Idag har vi hoppat fran ett plan 14000ft upp i luften!
Efter vi bokat in hoppet vilket var i sondags har vi haft dodsangest och inte kunnat sluta tanka pa det, sa det kanns sa himla skont nu nar det ar gjort och vi kan slappna av pa riktigt, skoont!
Vi var en grupp pa 6st dar vi alla kande varandra och har rest ihop med nu ett tag, och det gjorde att det kandes sa mycket tryggare. Alla var liksom i samma situation och vi delade samma kanslor! Plus att vi kunde skoja och peppa varandra pavagen upp:)
Bade jag och Annie har film och bilder fran hela hoppresan vilket jag ar valdigt glad over att vi kopte fast det var svindyrt.. Men att fa visa er alla dar hemma och aven kunna ateruppleva det pa nytt ska bli sa himla kul!
Vadret var helt kanon, vi hade utsikt over havet och man kunde se korallreven och massa oar samt regnskogen. Och sen landning pa stranden! Gar knappt att beskriva kanslan, det kandes sa ovekligt och gor fortfarande att man gjort det, da man tankt pa det sa hiiimla lange!
Vi vill absolut gora det igen:D En helt magisk kansla.

I morgon aker vi till Cains som ar varan slutdestination faktiskt! (Vi kommer iof aka upp till Port dougulas och regnskogen som ligger nagon timma fran Cains)

Stor kram till er! Nanna

(bilder fran hoppet kommer komma upp pa fb sa fort vi kan)

Lite efter

Ojsan, vi har visst varit daliga bloggare igen. Men vi ar iallafall i Airlie Beach just nu och kom tillbaka fran den basta seglingen nagonsin for tva dagar sedan. Underbara The Whitsundays besokte vi och det blev en resa full av sena goon-kvallar pa partybaten The Clipper, besok pa varldens nast finaste strand Whitehaven Beach och snorkling bland tusentals fiskar. Som vanligt har vi en miljon bilder som vi borde lagga upp, men det ar sa himla svart nar man aldrig har braiga datorer. Men har kommer en bild iallafall! /Annie.

Ps. Behover jag ens skriva att vi har det underbart? Ds.

"1770"

hello!
just nu befinner vi oss i Agnes water ocksa kallat "1770". vi kom fram hit i garkvall. Det ar ett valdigt valdigt litet samhalle! folk aker mest hit for att surfa och chilla.. idag har det varit molnigt och lite skurar sa vi har mest hangt pa hostelet, var inne i "centrum" en svang kollade in stranden och surfarana, handlade till varan grillning i kvall. Vi ska aka vidare i morgon kvall med nattbussen till Airlie beach dar alla batar till Whitsundays avgar fran. Vi kollade precis in vadret och det verkar som att vi kommer fa sol under varan 3dagars segling! weeiii! har varit pissvader nu nastan en vecka:(
Fraser Islands var iallefall valdigt bra trots vi hade otur med vadret.. Andra dagen hade vi sol men med valdigt starka vindar, vi badade i "champagne pools" och besokte "indian heads" valdigt maktig utsiktplats, korde runt pa stranden och ibland regnskogen! Hade en valdigt galen och rolig fest pa kvallen med ca 60 pers pa campet. Sjalva taltingen var mycket battre an pa buchcampet, det var varmare och inet lika mycket myggor!

Nu ska vi tvatta! puss och kram Nanna

We survived!

Fraser Island var suuuper, bilder kommer inom kort! Inget mer tält nu, jag dör hellre. /Annie.

En hälsning till våra mammor

Eftersom vi är på andra sidan jorden så var det denna speciella dag redan för flera veckor sedan, så det är inte lätt att komma ihåg att det igår var morsdag hemma i Sverige! Men vi vill ju såklart skicka världens största grattis till våra underbara mammor där hemma, vi älskar och saknar er hur mycket som helst! Massor av kramar från Nanna och Annie

Noosa, Australia Zoo och Gagaju Bushcamp

Vi har hunnit med mycket sen sist! Fina staden Noosa där vi såg delfiner hoppa precis vid stranden, ett besök på Steve Irwins berömda Australia Zoo där vi fick klappa allt från koalor till kängurus och krokodiler. Efter det drog vi oss livrädda mitt ut i skogen för vårt tre dagars bushcamp som vi fått "gratis" med alla andra bokningar vi gjorde. Ni som känner oss vet att vi inte är några campingtjejer direkt. Vi hade dock turen att hamna i en riktigt rolig grupp människor från hela världen, så trots kyla regn och spindlar hade vi svinkul. Och vi paddlade, ej att förglömma! Flera tusen mil säkert. Här kommer lite bilder! /Annie

2 natter i detta taltet var ett helvet!!

vi hade faktiskt ett tv-rum! med maassa filmer:)

I denna byggnad fick man bara sova en natt och detta var "lyxsovsalen" sen fick man ga over till talt!

har fick man borsta tanderna m.m

den fantastiska toan!

Vi gick pa en liten upptacksfard runt kamplagret!
vi gick pa en liten upptacksfard i omradet!

Brisbane!

Befinner oss i den mysiga staden brisbane! har spenderat helgen har och i morgon aker vi till Noosa. Vi motte upp nagra vanner fran tidigare stopp, och genom dom blev bvi bjudna pa en hemma fest har i Brisbane. Vi hade valdigt roligt och gick ut till nagot dans stalle dar alla kopte "buckets" forutom jag som foredrar jagershots:) vi dansade och trasffade massa roligt folk, ramlade in pa hostelet runt efter 04. Sa lordagen var en slo dag med lirte promenad och bio pa kvallen. Idag gick vi till en jatte mysig lagoon med fejk strand och palmer runt om. Vi solade, strosade runt och kollade in en marknad som var i narheten.
I morgonbitti gar bussen till Noosa, och dar ska vi stanna 4natter. Vi ska besoka Australian zoo och, hor a hapna! Vi ska ut pa en 3dagars kanottur! vi ska bo i djugeln! satta upp varat egna talt och fixa mat pa nagot satt helt sjalva da det inte foljer med nagon guide!  Men det ska bli ett ovantat  roligt aventyr i varan resa, hoppas vi inte blir uppatna av nagon krokodil eller orm bara:)

Puss och kraaamm

HEY!

Da har vui snart vart en vecka i Surfers!, imrgon aker vi till Brisbane:) Ser verkligen fram emot det.
Vi har traffat en tjej fran kanada som har vanner som bor i Brisbane, sa i morgon ska ar vi bjudna hem till nagons hus och ska festa ihop med dom, samt en kille som vi traffasde i Byron som vi ocksa ska med. Det ar sa kul nar man traffar folk forst pa ett stalle och sen stoter man pa dom igen pa andra platser och hittar pa massa kul!
Men annars har vi vart pa massa nojesparker denna veckan, sa vi har vart som barm pa nytt! bilder kommer asp!
Annars har vi det bra, var ute och slira lite pa stan igar! inte det roligaste nattlivet har dock..
Hors! puss och kram Nanna

OBS! vi har sett en HAJ!! weei

Bondi Beach

Här kommer bilderna från vår första stranddag i detta landet, på underbara Bondi Beach som ligger utanför Sydney! Detta är alltså två veckor sedan nu, men bättre sent än aldrig! /Annie och Nanna

Ciao from Surfers Paradise

Hola!
Nu mina kara vanner kommer bilder! Fran overallt!

Imorgon åker vi till Surfers Paradise

Men först blir det en sista galen utekväll här i Byron Bay! So excited! /Annie.

Byron Bay levererar!

Hej allihopa, vi kan fortfarande inte lagga in nagra bilder for vi lyckas aldrig hitta datorer som ar tillrackligt snabba. Jattetrakigt! Men vi ar i Byron Bay nu och lever livet, igar var vi pa rundtur vid en fyr som ligger vid Cape Byron, ostligaste punkten i Australien. Dar sag vi en val som simmade i vattnet, hur coolt ar inte det?! Vi haller ocksa pa att lara oss bodyboarda, som ar som att surfa fast lattare da man ligger ner pa bradan! Vi aterkommer sa fort vi kan, men nu vet ni att vi har det bra iallafall! Vadret ar underbart och regnet lyser med sin franvaro, precis som det ska vara. Igarkvall var vi pa en klubb i stan som heter Cheeky Monkeys, dar finns inget dansgolv utan man dansar pa borden. KUL! Kramar /Annie

Hejdå Sydney, Hej Byron Bay!

Vi hade som sagt en blöt sista natt som ni kan se på bilden & ägnade sedan sista dagen åt att strosa runt i stan med våra brittiska vänner! Sen tog vi nattbussen till Byron Bay där vi ska stanna några dagar, här kommer några bilder från stranden! (Som ni har märkt går det inte så bra på bildfronten, vi jobbar på det) /Annie.